X
تبلیغات
وبلاگ تخصصی اتومبیل - چری

وبلاگ تخصصی اتومبیل

عکس و مطلب

چری

در صورت علاقه میتونید برای حمایت از وبلاگ " كارز "  بر روی تبلیغات کلیک کنید .

www.cars.mihanblog.com

 

CHERY QQ6

پس از توقف توليد خودروي پيكان خلاء يك خودروي خانوادگي ارزان قيمت به شدت حس ميشد . مسئولين كشور نيز به دنبال يافتن جايگزيني بودند تا بتوانند اين خلاء بزرگ را پر كنند. البته در طول اين مدت خودروهايي نظير پرايد و پژو آردي توانستند مشتريان پيكان را به سوي خود بكشانند و به فروش بالايي دست يابند .

اما كيفيت پايين و عدم وجود ويژگي يك خودروي خانوادگي در پرايد باعث شده تا طيف گسترده ي خريداران اين خودرو ناراضي باشند تا نياز يك خودروي خانوادگي ارزان قيمت بيش از پيش حس شود .

از چند وقت پيش زمزمه هايي مبني بر توليد خودروي ارزان قيمت 7 مليون توماني مدرن با نام " رنو لوگان " به گوش رسيد ولي به دليل برخي سياست هاي پنهاني و آشكار عملا توليد اين خودرو به بيراهه كشيده شد به طوريكه قيمت ارزان ترين مدل ثبت نامي به حدود 5/8 مليون تومان رسيد و در حال حاضر نيز به قيمت 12 مليون در بازار آزاد خريد و فروش ميشود .

حال در اين ميان تنها يك كشور توانايي عرضه ي چنين خودرويي را دارد و آن كشور كسي نيست جز " چين " !

چرا چين ؟

چين چندوقتي است كه با تكيه بر نيروي كار ارزان خود توانسته در بسياري از بازارهاي جهان در بيشتر زمينه ها به موفقيت هاي قابل توجهي دست يابد .

اما در خودرو وضعيت كمي فرق ميكند و استانداردهاي سختگيرانه اي كه در كشورهاي آمريكايي و اروپايي وجود دارد مانع از اين شده تا چين بتواند به جايگاهي كه در ساير زمينه ها دارد برسد .

اما خودروهاي چيني مانند ساير اجناس ساخت اين كشور فاكتور ارزان بودن را به همراه خود دارند و اين ميتواند براي ورود به بازار ايران به خودي خود كافي باشد .

خودروي چيني در نظر گرفته شده براي ايران QQ6 نام دارد كه توسط شركت " چري " توليد ميشود . اين شركت قبلا نسبت به عرضه ي مدل QQ يا MVM110 در ايران اقدام كرده بود ولي اين براي اولين بار است كه يك شركت بزرگ خودروساز ايراني با اين شركت قرارداد ميبندد .

آقاي منطقي رئيس ايرانخودرو طي سفري كه به چين داشت قرار داد توليد اين خودرو در ايران را امضا نمود تا طبق گفته شان تا آخر امسال شاهد حضور اين خودرو در خيابان هاي كشور باشيم .

مزايا و معايب :

توليد خودروي ارزان قيمت از سويي باعث ميشود تا اقشار كم درآمد جامعه بتوانند خودرويي نسبتا مدرن با قيمتي ارزان بخرند و بدين ترتيب مردم بيشتري صاحب خودرو شوند و از مزاياي آن استفاده كنند .

ولي نبايد از خاطر برد كه خودروهاي چيني هنوز به آن سطح از كيفيت و كارآيي نرسيده اند تا بتوانند استانداردهاي مورد نياز يك خودروي مدرن را به خوبي تامين كنند .

اگرچه مسئولين شركت چري ادعا ميكنند كه قصد دارند همين مدل را به بازار آمريكا صادر كنند ولي اين دليل بر بالا بودن كيفيت اين خودرو نميگردد چرا كه به احتمال زياد خودروي تحويلي در بازار ايران ( در حقيقت  مونتاژ ايران ) از لحاظ كيفي با خودروي تحويلي در آمريكا يكي نميباشد در ضمن خودروهاي چيني شايد بتوانند استانداردهاي آمريكا را پاس كنند ولي حتما نميتوانند به سطح بالايي از استانداردها دست يابند .

اگر به ياد داشته باشيد خودروسازهاي كره اي نيز روزي همانند چيني ها به شدت دنبال گسترش صنايع خودروسازي خود بودند و توانستند در آن سال ها علاوه بر صادرات خودروهاي خود به ايران قرار داد توليد پرايد  در ايران را منعقد كنند كه فروش بالاي پرايد توانست كمك شاياني به خودروساز كره اي نمايد و در نهايت كره توانست با سرعت مسير پيشرفت و ترقي را بپيمايد و اكنون رقيب خودروسازهاي اروپايي و آمريكايي محسوب ميشود اما وضعيت ايران ...

آيا چين هم به كره اي دوم تبديل خواهد شد ؟؟ آيا ايران باز هم به منزله ي سكوي پرش چين عمل خواهد كرد ؟؟

البته طبق گفته ي ايران خودرو 20% از توليد اين خودرو به ساير كشورها صادر خواهد شد ضمن اين كه با احداث كارخانه ي ايرانخودرو در " بابل " كه مختص توليد اين خودرو ميباشد ميتواند زمينه هاي اشتغال بيشتري را در اين صنعت فراهم آورد .

چاره چيست ؟

اگر هدف دولتمردان از توليد چنين خودرويي دسترسي مردم كم در آمد به خودروست چه خوب ميشد كه ابتداسعي در توليد ارزان خودروي " لوگان " ميشد تا اين خودرو با قيمت پيشبيني شده وارد بازار كشور شود سپس با همكاري شركت هاي بزرگ خودروساز در عين كسب تجربه نسبت به طراحي يك خودروي ارزان قيمت متناسب با شرايط و ويژگي هاي بازار ايران اقدام ميشد تا اين گونه هم مردم به خودروي ارزان قيمت با كيفيت دسترسي داشتند و هم چرخ هاي صنعت خودروي كشور تندتر و " بهتر " از قبل ميچرخيد .

مشخصات خودروي چيني " QQ6 " :

در ادامه به بررسي مشخصات اين خودرو ميپردازيم :

QQ6 با دو نوع موتور 1/1 و 3/1 ليتري چهارسيلندر عرضه ميشود . قدرت موتور 3/1 ليتري اين خودرو برابر 82 اسب بخار ميباشد . ضريب تراكم اين موتور كه با كد SQR473F شناخته ميشود برابر 10 به يك ميباشد .

حداكثر گشتاور اين موتور برابر 114 نيوتون متر ميباشد كه از دور موتور 3800 تا 4500 قابل دسترسي است .

ميزان مصرف سوخت كيوكيو6 با اين موتور برابر 5/6 ليتر در صد كيلومتر ميباشد . حداكثر سرعت اين خودرو برابر 160 كيلومتر ميباشد .

اما موتور ديگر در نظر گرفته شده براي اين خودرو كه 1083 سي سي حجم دارد ميتواند در دور موتور 5000 - 67 اسب بخار نيرو توليد كند .

حداكثر گشتاور اين موتور برابر 90 نيوتون متر است كه از دور موتور 3500 تا 4000 قابل دسترسي است .

مصرف سوخت كيوكيو6 با اين موتور 1/6 ليتر ميباشد . حداكثر سرعت اين خودرو نيز به 130 كيلومتر ميرسد .

طول- عرض و ارتفاع اين خودرو برابر 399 - 164 و 152 سانتيمتر ميباشد .

وزن اين خودرو در مدل 3/1 ليتري 1050 كيلوگرم و در مدل 1/1 ليتري 990 كيلوگرم ميباشد .

ترمزهاي اين خودرو در جلو از نوع ديسكي و در عقب از نوع كاسه اي ميباشد .

ضمن اين كه در مدل اصلي چيني امكان سفارش ABS و EBD نيز وجود دارد .

از لحاظ ايمني اگرچه به نظر نميرسد اين خودرو بتواند استانداردهاي پيشرفته ي تصادف آمريكا و اروپا را پاس كند ولي حداقل داراي دو ايربگ جلو ميباشد ( اميدوارم در نمونه ي ايراني اين تجهيزات حذف نشوند ) .

طراحي خارجي اين خودرو اگرچه چندان زيبا نيست ولي براي يك خودروي ارزان قيمت چيني مناسب است . البته ارتفاع زياد خودرو به ظاهر اين خودرو لطمه ي جدي وارد كرده است .

خود شركت چري ادعا دارد كه در طراحي اين خودرو از طراحان اروپايي دعوت به عمل آورده .

استفاده از چراغ هاي LED در لامپ هاي جلو از نقاط قوت اين خودرو ميباشد .

 داخل اين خودرو به جز مواد بي كيفيت و محل بد نشان دهنده ها نقطه ي ضعف قابل قبول است . نحوه ي طراحي اتاق اگرچه خيلي مدرن و جديد نيست ولي در نوع خود قابل توجه است .

پايان سخن :

اگر ايمني و كيفيت اين خودرو را كنار بگذاريم در ساير جهات خودروي مناسبي به نظر ميرسد خصوصا از لحاظ مصرف بنزين نيز خودروي كم مصرفي است و ميتواند در صرفه جويي بنزين نيز نقش بسزايي ايفا كند .

+ نوشته شده در  هشتم شهریور 1386ساعت 16:40  توسط راب  |